GAMIFICATION IS GOOD FOR YOU!

18/04
Deel dit artikel:

Vanuit onze praktijkervaring merken we dat het voor velen niet zo makkelijk is om meer te bewegen, gezonder te eten en sedentariteit te doorbreken.
Mensen houden vaak vast aan bestaande gewoontes. Men voelt en ziet de lange termijn voordelen van gezond gedrag te weinig in.
MAAR… werken aan je gezondheid hoeft niet altijd moeilijk, saai, vermoeiend of tijdrovend te zijn. Integendeel, bijleren en werken aan de gezondheid kan ook gewoon FUN zijn!

Gamification?
Gamification is het toepassen van spelprincipes in een niet-game context om problemen op te lossen of een doelgroep te motiveren.
We merken dat gamification de laatste jaren zijn opgang maakt, ook en vooral in gezondheidsmanagement. Er zijn ondertussen duizenden app's en andere digitale tools op de markt, die gebaseerd zijn op dit principe.
Ook Springbok Coaching is heel enthousiast en neemt dit concept sinds een tijd mee op in haar basisaanbod, als een manier om negatieve gewoontes te doorbreken en positieve gewoontes te stimuleren.

Vanuit de Springbokfilosofie promoten we altijd de persoonlijke aanpak. De human touch maakt het verschil en we hechten heel veel belang aan het winnen van het hart en de geest van alle medewerkers.
Gamification past volledig in dit plaatje. Het spelelement, eigen aan gamification, verhoogt de motivatie van de deelnemers om gezond gedrag te stellen. Door vaker gezond gedrag te stellen, stijgt de kans dat het geautomatiseerd wordt. Met andere woorden, de impact op gezondheid en welzijn verhoogt substantieel. En we weten, gezonde medewerkers zorgen voor een gezonde organisatie!
Wetenschappelijk onderzoek geeft bovendien aan dat gamification zorgt voor meer betrokkenheid van medewerkers. Gamification zou zelfs zorgen voor stijgende productiviteit. Een WIN-WIN voor de deelnemers én de organisatie.

We helpen bedrijven graag op weg!
Samen gaan we op zoek naar individuele en/of gezamenlijke gezondheidsdoelstellingen die voor de organisatie én voor medewerkers de grootste hefboom bieden.
Bij het gamification concept is het uitermate belangrijk om een aantal cruciale spelmechanismen in te bouwen! Deze spelmechanismen zijn bepalend voor het creëren en in stand houden van een levende, échte community.

Cruciale spelmechanismen zijn onder meer:

  • korte termijn versus lange termijn doelen
  • individuele versus groepsuitdagingen
  • transparantie en overzicht: met duidelijk zicht op de evolutie en (tussentijdse) resultaten
  • het ontvangen van duidelijke en directe feedback: om vinger aan de pols te houden
  • het competitie element zorgt voor suspense en fun! Er wordt over gepraat.
  • Samenwerking en communicatie als sleutels tot succes (in een context van samen werken)
  • het voorzien van een incentive: een persoonlijke  (gezonde) beloning, een beloning voor het team of een bijdrage aan een corporate CSR-project.

Gamification, geen doel, wel een tool!
Opgelet, we moeten waakzaam zijn dat gamification geen doel op zich wordt. We benadrukken dat gamification een MIDDEL is om gezond gedrag te stimuleren en vol te houden.
Gamification is bovendien geen eenmalige nice-to-have actie (one shot). Herhaling helpt bij het streven naar duurzame gedragsverandering!

Gamification, meer als een tool!
Toch even opgelet!
Wij zijn ervan overtuigd dat er meer moet zijn dan enkel gamification. Zoals reeds aangehaald, is een mens- en persoonsgerichte aanpak minstens zo belangrijk! Wanneer medewerkers enkel gemotiveerd worden door middel van gamification en challenges, zal het enthousiasme na verloop van tijd tanen! Dat is althans onze ervaring! En net om die reden houdt het goede voornemen van bedrijven om te investeren in gezondheids- en bewegingsbeleid ook vaak op na verloop van tijd!
Gamification, in combinatie met informatie- en kennisoverdracht (health literacy, nudging, ....),mét heldere, frisse en verrassende communicatie en coaching waarin de "human touch" primeert, zorgt voor de beste resultaten op lange termijn!

Bezint eer ge begint!
Gamification kan zowel on- als offline gefaciliteerd worden. Vandaag zijn hiervoor tal van digitale tools zijn ter beschikking. Afhankelijk van het budget, de faciliteiten, de doelstelling, de doelgroep en de duur gaan we SAMEN met het bedrijf en de medewerkers op zoek naar de geschikte uitdaging en de manier waarop gamification het best kan worden geïmplementeerd in de organisatie. Overleg (vooraf) en maatwerk zijn wenselijk!
Een voorbeeld:
Sedentaire medewerkers die de hele werkdag vastgekluisterd zijn aan hun bureel hebben andere behoeften en andere uitdagingen nodig dan bijvoorbeeld bouwvakkers, chauffeurs, productie-, band- of winkelmedewerkers.  

Springbok heeft zijn ervaringen over het aanleren van gezond gedrag nu gebundeld in leuke challenges die het positief effect nog versterken!
Meer info: info@springbokcoaching.be
0475/28 94 87

Deze bijdrage kwam tot stand met medewerking van Laurence Warlop, stagiaire  - 2de Master Sport & Beweging - U Gent.

 

Deel dit artikel:
Geschreven door Barbara Torfs

Zaakvoerder Springbok Coaching. Directeur marketing & communicatie bij Schoenen Torfs. Passie voor al wat echt en puur is. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.


Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.
Geschreven door Barbara Torfs

Zaakvoerder Springbok Coaching. Directeur marketing & communicatie bij Schoenen Torfs. Passie voor al wat echt en puur is. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.