Gedragsverandering

07/12
Deel dit artikel:

GEDRAGSVERANDERING!

Telkens wanneer ik bij bedrijven langs ga om de diensten van Springbok Coaching op vlak van corporate wellbeing voor te stellen, doet het me deugd te horen dat men op zoek is naar initiatieven die meerwaarde bieden en die écht leiden tot gedragsverandering bij medewerkers!
Want daar gaat het om in onze business: we streven duurzame gedragsverandering na die impact heeft op lange termijn!

Even ter verduidelijking: ik voel mezelf hoegenaamd geen volleerde coach en ik ben al zeker geen psycholoog die veel wetenschappelijke achtergrondkennis heeft over motivatiestrategieën & gedragstheorieën.
Maar ik heb ondertussen wel wat ervaring vanuit de praktijk!

Samen met de opdrachtgever werken wij het liefst vanuit een breed gedragen en goed doordachte missie (why),we denken na over een doeltreffende strategie (how) en tot slot komen we tot een concreet actieplan (what) dat we samen uitrollen. Als externe partner/consultant vertoeven wij nadien vaak tussen de mensen op de werkvloer.
Vanuit onze positie zien wij rondom ons veel (goeie én foute) dingen gebeuren als het gaat over de gezondheid en het welzijn van medewerkers.

Een ding is overduidelijk: het streven naar duurzame gedragsverandering op vlak van corporate wellbeing is geen simpele opdracht. Het is een pad (proces) vol geplaveid met obstakels. De weg is lang en één van vallen en opstaan. Geloof en vertrouwen zijn cruciaal.
Nog te vaak denken goed bedoelende initiatiefnemers dat duurzame gedragsverandering op vlak van fysiek en mentaal welzijn kan bereikt worden met eenmalige en losse initiatieven. Dure acties worden met veel bravoure gelanceerd. Als het goed wordt aangepakt is het enthousiasme bij aanvang groot, de respons hoog. Maar na een tijdje begint een en ander te tanen, de dingen verwateren en ebben langzaam weg. Zo gaat dat!
Of nog erger... brengen initiatieven niet onmiddellijk de verwachte (financiële) return op, of lopen mensen in de drukte (thuis of op het werk) even verloren, dan geeft men er de brui aan en houdt het vaak op!
In plaats van kritisch te evalueren, bij te sturen en door te gaan met wat mensen op dat moment écht nodig hebben, worden er voorbarige conclusies getrokken. “Bij ons werkt het niet, het kost teveel geld en brengt niets op, het is te druk (wat een contradictie!),het is uiteindelijk niet onze verantwoordelijkheid, maar die van elke individuele medewerker, ….”  zijn veel gehoorde argumenten om de inspanningen niet aan te houden.
Met andere woorden, de goeie bedoelingen worden diep opgeborgen in de kast en men gaat over tot de orde van de dag of de volgende hype op het programma. Jammer! Maar ook fout!

Bedrijven zouden veel meer de moed moeten hebben om blijvend te investeren.
Want- geloof me vrij- een zalig makende formule met kant-en-klare oplossingen die op korte termijn rendeert, bestaat niet! Investeren in corporate wellbeing is 'work in progress'.
Als men mij vraagt wat het succes van Schoenen Torfs is in het behalen van de trofee “Great Place To Work”, tien jaar op rij, dan is dit ongetwijfeld een van de sleutelelementen!

Investeren in het welzijn van medewerkers is een organisch groeiend proces, waarbij continue – maar telkens op een andere creatieve manier – op het hamertje moet worden geklopt! Mee gaand met de tijd en rekening houdend met de omstandigheden en de context waarin er gewerkt wordt.
Het karretje moet steeds weer in gang geduwd worden, tot het op een gegeven moment vanzelf gaat bollen.

Dus, mijn advies … KEEP UP THE GOOD WORK!

 

Deze blog kwam tot stand na een inspirerend bezoek aan een internationaal pharmaceutisch bedrijf, met 35 medewerkers in België, dat me confronteerde met hun probleem! 

Deel dit artikel:
Geschreven door Barbara Torfs

Zaakvoerder Springbok Coaching. Directeur marketing & communicatie bij Schoenen Torfs. Passie voor al wat echt en puur is. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.


Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.
Geschreven door Barbara Torfs

Zaakvoerder Springbok Coaching. Directeur marketing & communicatie bij Schoenen Torfs. Passie voor al wat echt en puur is. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.