Goed begonnen is half gewonnen!

26/04
Deel dit artikel:

Springbok Coaching focust op het duurzaam implementeren van gezondheidsmanagement op de werkvloer. Dit thema is ‘in’ en dus… onze business zit in de lift! Gezondheid, fitheid, meer beweging, healthy food …. We worden er via de media mee om de oren geslagen. Ook de vele vragen die wij vanuit de bedrijfswereld krijgen in dit verband duiden erop dat organisaties, grote en kleine, op zoek zijn naar een zinvol aanbod op dit vlak.

Heel regelmatig wordt Springbok gevraagd om kortlopende, zelfs eenmalige opdrachten & services ‘à la carte’ uit te voeren.  “Kunnen jullie geen workshop zus of een beweegtraject zo brengen?” In het beste geval weet men ‘wat’ men wil en is de vraag heel erg concreet. Even dikwijls is de vraag ook heel erg breed.

Bedrijven zijn op zoek naar “instant” workshops, opdrachten & oplossingen die inspelen op een of meerdere onderwerpen in dit verband.

Een voorbeeld: bedrijf X vraagt, op aangeven van de externe preventiedienst, bij Springbok naar een workshop van 1 uur 40 minuten. Er wordt werktijd uitgetrokken voor alle medewerkers. Voor bedienden en arbeiders/shiftwerkers. De lezing zou moeten gaan over beweging, ergonomie, voeding en als het kan graag ook nog iets over gezonde slaap erbij.

Tja, begin daar maar aan! Dit is op zijn minst gezegd geen gemakkelijke klus. De eerlijkheid en missie van Springbok indachtig zouden we deze, wellicht goed bedoelde opdracht moeten weigeren! Niet relevant voor een jong opstartend bedrijf. Maar al doende leert een mens. En een opstartend bedrijf ook. En dus proberen we het anders aan te pakken.

Wat helaas al wel eens durft te ontbreken bij zo'n vraag is een visie over het ‘waarom’. Gaandeweg leren we dat het veel belangrijker is om met bedrijven op de eerste plaats in gesprek te gaan over de ‘why’. In plaats van over te gaan in de modus “U vraagt, wij draaien”.

 

Sta me toe om dit toelichten aan de hand van een SCHITTEREND voorbeeld.

Zes maanden geleden werden we aangezocht door de stad Lommel om samen te werken. Wat we aanbieden en de visie erachter sprak hen wel aan. Ook de dynamiek waarmee we dit met overtuiging in de markt trachten te zetten, voelde voor hen zeer goed aan. De aanmelding van de sportieve en enthousiaste personeelsdirecteur was of we niets konden betekenen op het vlak van fit@work! ‘Ja, dat kunnen wij zeker. Maar willen we dit?’, was de repliek.

Bij een grondige intake werd heel snel duidelijk dat er binnen deze bezielde organisatie misschien nog wel fundamenteler werk aan de winkel was! Het kader waarbinnen het fit@work-verhaal moest worden gebracht bleek niet voldoende helder. Inspanningen dreigden een los schot voor de boeg te worden indien niet eerst andere prioriteiten in kaart werden gebracht en daadkrachtig werden aangepakt.

En zo ontstond een intense samenwerking! Een échte samenwerking waarbij het vertrouwen in elkaar en de zoektocht naar een gedragen visie – zeg maar de “why” vanaf het begin centraal stond.

Werken voor een overheidsadministratie is op vele vlakken anders dan de privé. Een aantal spelregels van overleg & structuur dienen gerespecteerd te worden. Beslissingsbevoegdheden zitten gewoonweg anders in elkaar dan in de privé.  Alvorens er beslist kan worden, dienen vele commissies, adviesraden, comités en natuurlijk ook het gemeentebestuur geconsulteerd te worden. De vergadercultuur tiert er nog weelderig. Maar wat we eruit geleerd hebben: die cultuur van overleg heeft zo zijn redenen! En vooral ook zijn voordelen!

Op die manier leerden wij de organisatie en zijn cultuur écht van binnenuit kennen! We ontmoetten er zoveel enthousiaste (en af en toe ook minder enthousiaste) mensen uit alle afdelingen en echelons. We kregen de kans, de ruimte, het budget en vooral het vertrouwen om een traject uit te zetten dat onderbouwd is met een stevige missie en visie.  Een duurzaam project rond wellbeing kan op zulke manier zoveel beter gedijen dan wanneer het als losstaand initiatief van goeie wil gedropt wordt in een organisatie.

Een kick-off event om dit nieuwe traject te duiden, vond plaats.  ALLE stadsmedewerkers werden op vrijwillige basis uitgenodigd. Met de doelstelling om de neuzen in dezelfde richting te zetten. Twee derde van het personeel tekende in. Een nooit geziene opkomst. De heldere en tegelijkertijd teasende communicatie die hierover vooraf verspreid werd, zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.

Er werd ruimte genomen om het waarom, wat en hoe van het opzet te duiden. Daarnaast wilden we mensen op een laagdrempelige, ervaringsgerichte manier goesting doen krijgen om mee op te stappen in deze nieuwe trein van verbinding, beweging en gezondheid. Een bottom-up waardenoefening, actieve workshops rond voeding en beweging én een inleiding tot het project ‘Insights discovery’, waarbij mensen niet alleen zicht krijgen op zichzelf maar ook op de collega’s, stonden op het programma.

De missie is nu duidelijk. De toon is gezet, de fond gelegd. Maar het echte werk begint nu pas! Maar mensen zijn en willen mee in het verhaal. Ieder op zijn manier… en dat is meer dan goed…

#thebestisyettocome

“Zo’n dag heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vond het fantastisch. Ook al ben ik van deze ochtend zes uur aan het werk want wij hebben vanochtend al moeten poetsen.” (Medewerker uit de poetsdienst)

“Ik werk 27 jaar voor de stad. En ik heb al heel wat trajecten zien passeren. Dit is het beste wat we ooit voorgeschoteld kregen. Hier durf ik mee in geloven. Ik hoop dat ik het resultaat nog mag mee maken want binnen twee jaar ga ik met pensioen.” (Medewerker uit de Dienst financiën)

Deel dit artikel:
Geschreven door Barbara Torfs

Zaakvoerder Springbok Coaching. Directeur marketing & communicatie bij Schoenen Torfs. Passie voor al wat echt en puur is. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.


Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.
Geschreven door Barbara Torfs

Zaakvoerder Springbok Coaching. Directeur marketing & communicatie bij Schoenen Torfs. Passie voor al wat echt en puur is. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.