Nuchter bewegen zorgt na verloop van tijd voor pure magie!

01/02
Deel dit artikel:

ZELF KIEZEN IS BELANGRIJK

Het lijkt in dit snooze-tijdperk voor velen een onmogelijke opdracht. Ook voor mij!
Door allerlei omstandigheden en smoesjes in mijn hoofd, kwam beweging bij mezelf meestal niet op de eerste plaats. Mijn dag eindigde vaak zonder er bewust aandacht en tijd te hebben aan besteed.
Tot 20 december… Die dag koos ik om ervoor te gaan...

We voelen al zoveel ‘moeten’ in ons leven.
Een keuze die je zelf maakt, kan een gigantisch verschil maken.

In plaats van mijn wandelschoenen, trok ik die ochtend mijn loopschoenen aan. Met het idee "elke stap die ik zet, is er één gewonnen". Mijn wandeltoertje met de hond is 2 km, ongeveer 20 minuten wandelen.
De eerste loopjes bestonden uit 80% wandelen, 20% lopen. Ik luisterde enkel naar mijn lichaam. Geen verplichtingen, geen moeten. Voelde ik de nood om te wandelen, dan deed ik dit. Voelde ik de drang om een sprintje te trekken, dan liet ik het kind in mij vrij. Mijn conditie verbeterde razendsnel. Ik kwam steeds sneller thuis en begon mijn loopjes te verlengen.
Gisteren was het dag 40, ik sloeg nog geen enkele dag over en loop al vlotjes 3 tot 4 km. Niet omdat het ‘moet’, maar wel omdat ik er bewust voor kies om proactief in mijn gezondheid te investeren.
Wat heeft me overtuigd om de stap te zetten en vol te houden? Op de eerste plaats een haperend lijf dat om aandacht riep. Maar ook wetenschappelijk onderbouwde kennis hielp me. De aard van het beestje.

DE VOORDELEN OP EEN RIJTJE

Bewegen is essentieel voor het centrum in je brein waar je geheugen en concentratie huist.
Als je te veel stress hebt, wordt de hippocampus aangetast. Dit deel van de hersenen speelt een belangrijke rol bij de werking van je geheugen en om bij te leren. 
Bij stress wordt de hypothalamus actief. Daardoor wordt cortisol in de bijnieren aangemaakt.  Hoe meer stress, hoe meer cortisol
Cortisol activeert op zijn beurt de hippocampus, die remt indien nodig de hypothalamus af en reguleert zo de productie van cortisol naargelang de situatie. Langdurige stress maakt je hippocampus oververmoeid waardoor de aanmaak van cortisol ontregeld raakt.  
Je begint minder te onthouden, je vergeet vaker dingen, het wordt moeilijker iets nieuws aan te leren.

Beweging activeert de hippocampus, die zodoende de hypothalamus kan afremmen, waardoor je stress onder controle krijgt.
Niet stilzitten, bewegen is de boodschap.

Bewegen is goed voor je prefrontale cortex, het creatief en oplossingsgerichte deel van ons brein
Volgens onderzoek van de Amerikaanse wetenschappers Miller en Krizan is een toename van 60% waarneembaar ten opzichte van zitten. Het effect blijft tot ongeveer een kwartier na het wandelen of lopen aanwezig. Daarnaast wordt je prefrontale kwab versterkt, waardoor die op zijn beurt het angstcentrum, dat overontwikkeld is bij chronische stress, afremt.

Bewegen stimuleert de aanmaak van endorfines en dus ook van serotonine en dopamine
Endorfines
 werken pijnverlagend en zorgen voor een goed gevoel. Endorfines hebben onmiddellijk een verlagend effect op onze stresshormonen en regelen de afgifte van serotonine en dopamine (gelukshormonen).  Je voelt jezelf gelukkiger, meer gemotiveerd, je ervaart meer seksuele appetijt en eetlust.
Het endorfinesysteem is ook betrokken bij andere wonderlijke processen in je lichaam waardoor ook ontstekingen en immuniteitsproblemen kunnen voorkomen worden. 


WAAROM NUCHTER BEWEGEN?

Nuchter bewegen is matig, intensief wandelen, joggen, zwemmen, fietsen zonder ’s morgens iets gegeten te hebben.

Het lichaam en brein is ingesteld op schaarste
Het lichaam heeft een systeem ontwikkeld dat het mogelijk maakt om met een lege maag toch nog te bewegen en daarbij je vetverbranding op peil te houden om ZELF energie te produceren. 
Veelal verbranden we alleen nog suiker. We proppen ons een hele dag vol met tussendoortjes. Het lichaam ervaart nog zelden schaarste en blijft dus hangen in suikerverbranding. Suiker is bedoeld om een snelle energieboost te geven, maar is ook snel opgebruikt waardoor je verlangt naar meer. Suiker werkt verslavend en heeft veel neveneffecten. Het maakt je lui en geeft je een leeg gevoel. 
Vetten daarentegen zijn een energiebron waar je een grote voorraad van hebt en waar je een veel langere tijd mee weg kunt.
Na een nachtje slapen, is je insuline waarde laag en is de voorraad suiker reeds voor een deel verbruikt. Door nuchter te bewegen, dwing je je lichaam om aan vetverbranding te doen. Vetten worden je brandstof wat veel  meer energie oplevert dan koolhydraten.

Nuchter bewegen zorgt voor de aanmaak van anti-ontstekingsstoffen. 
Zowel vasten als bewegen werken ontstekingsremmend. Door nuchter te bewegen, maak je ontstekingsremmende stoffen aan en het immuunsysteem wordt versterkt.


HOE AANPAKKEN?

Stap per stap. Het is in de actie dat je groeit.

Ga niet in op de verleiding van je brein om te negotiëren. Jouw brein zal tal van redenen bedenken om niet in actie te schieten: het sneeuwt, je hebt een kater, je hebt een vroege ochtendmeeting, je voelt je wat ziekjes …
Nee! Je wordt wakker, je staat op, je springt in je loopoutfit en gaat ervoor. 
JA! Na verloop van tijd word je wakker vòòr het vervelende geluid van je wekker. Je trekt welgezind in weer en wind de natuur in.

En het magische is, dat door hiervan priori-tijd  te maken, je échte tijdswinst ervaart.

Ik wens het jullie ook toe.
Joke Adins, Coach & Trainer
www.jokeadins.be

Deel dit artikel:
Geschreven door Joke Adins

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.


Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.
Geschreven door Joke Adins

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.