EINDELOOS SKYPEN EN ZOOMEN DOEN WE NIET ZONDER GEVOLGEN...

14/05
Deel dit artikel:

ZOOMEN - SKYPEN - TEAMEN
Steeds vaker hoor ik mensen klagen over eindeloze online meetings. Met stijgende verbazing lees ik dat sommigen er prat op gaan dat ze op een bepaalde werkdag zeven uur of langer online vergaderd hebben. Online meetings en webinars van 2 uur en meer zijn daarbij geen aardigheid.
Tja, dit is ook een van de gevolgen die de lockdown ons heeft gebracht. En alle begrip voor zij die gebukt gaan onder al die uren online vergaderen, soms kan het niet anders. Er moet immers verder gewerkt worden. Maar de consequenties ervan, zowel op korte als lange termijn, zijn niet zonder risico. 
Om te beginnen, missen we allen het échte, menselijke contact. Zoveel is zeker en genoegzaam bekend, niemand die 100% thuiswerk, vaak in isolatie, nog zal bepleiten. Maar hier wil ik het hebben over de fysiek en ergonomisch nefaste gevolgen van deze “new way of working”.

MET SCHA EN SCHANDE ZELF ONDERVONDEN!
In alle eerlijkheid, ook ik ging bij het begin van de lockdown in de fout. Om het gezellig te houden, installeerde ik me vrij snel in onze living aan de eettafel, op mooie maar ongemakkelijke stoel. Kwestie van de koffiezet binnen handbereik te houden, te kunnen genieten van frisse lucht met het raam open en het zicht op wat groen in onze tuin. Echter, dit bleef niet zonder gevolgen. Na 3 weken doken de eerste rugklachten op. Aanvankelijk was ik heel verbaasd, ik wist niet waarvan die symptomen plots kwamen. Nooit eerder had ik te kampen gehad met rugklachten. En… aan een tekort aan beweging kon het volgens mij ook niet liggen. Want ik maakte er quasi onmiddellijk de gewoonte van om dagelijks mijn uur sport te verorberen. Meestal onder de middag of na een lange zitdag. Er was duidelijk meer aan de hand! Ik ging op zoek naar de oorzaken.

ENKELE TIPS OM ERGER TE VOORKOMEN
Ondertussen zijn we 8 weken verder. Net zoals vele anderen, heb ik het “nieuwe werken” geïntegreerd in mijn dagelijkse leven. Maar ik begon de dingen écht anders aan te pakken.
Ik maakte met mezelf en met mensen met wie ik zoom en skype een deal. Maximum 4 uur zoom per dag. De duur van een meeting kort ik in tot maximaal  1 à 1h30. Ik stel mijn eigen grenzen en probeer dit aan de deelnemers vooraf aan te geven. Meer en langer online vergaderen ervaar ik niet alleen als erg uitputtend, maar ook de efficiëntie van langere meetings durf ik in vraag stellen.
Het is een goed idee om bij aanvang van elke meeting een timekeeper aan te stellen. Want geef toe, er wordt tijdens sommige online meetings vaak wat "afgeluld".  Too much words.
Ik leg mezelf op om, ook in kleine groepen, consequent te muten, als het kan. Dat muting-principe weerhoudt mensen ervan om te pas en te onpas meningen te ventileren en tussen te komen. Het dwingt om meer en beter te luisteren.
Bij online meetings gooi ik  systematisch de suggestie in het midden om na 30 a 45 minuten een adem- en/of beweegpauze van minstens 5 minuten in te lassen! Dit kan ook een opdracht voor de timekeeper zijn.
Recht staan, regelmatig stretch- en corestabilityoefeningen inlassen zijn niet enkel goed voor het aanzwengelen van de concentratie, maar ook en vooral ergonomisch belangrijk. En ja, misschien is het voor sommigen in het begin wat raar of onwennig, maar als we dit vanaf nu met zijn allen consequent gaan toepassen, wordt het heel snel, heel normaal. En diegenen die het echt niet zien zitten, kunnen hun video-functie gewoon even uitzetten.

Rechtstaand zoomen of skypen met het scherm op ooghoogte is ook een aanrader. Zeker als je gewoon als toeschouwer deelneemt. De strijkplank, een oude diaprojectortafel (met een stapel boeken erop) zijn mogelijkheden.
Stilaan mogen we terug uit ons kot. Het kan ook een idee zijn – indien de omstandigheden het toelaten – een wandelmeeting in te lassen. Gisteren nog ontmoetten twee Springbok collega’s elkaar ergens in het natuurgebied van “Pays de Colines”, de social distancing in acht nemend.
Ik hoor te veel mensen klagen over rugklachten! Deze kleine tips, die oh zo simpel lijken, maar door de meesten onder ons niet worden toegepast, kunnen op korte en lange termijn een wereld van verschil maken.
En daarmee wordt het credo van Springbok Coaching dat #bewegingwerkt alweer mooi in de praktijk gezet.

Veel succes!

Deel dit artikel:
Geschreven door Barbara Torfs

Zaakvoerder Springbok Coaching. Directeur marketing & communicatie bij Schoenen Torfs. Passie voor al wat echt en puur is. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.


Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.
Geschreven door Barbara Torfs

Zaakvoerder Springbok Coaching. Directeur marketing & communicatie bij Schoenen Torfs. Passie voor al wat echt en puur is. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.