"DE BEDOELING IS OM TE BLIJVEN BEWEGEN" (Premier Sophie Wilmes)

26/03
Deel dit artikel:

WANNEER HET LEVEN JE COVID-19 GEEFT…
Ik ben Chantal, healthcoach bij Springbok Coaching, met expertise in voeding en beweging.
Dit betekent dat in mijn wereld het gezondheidstreven vrijwel elke dag Top of Mind is. Ik leef dan ook in de overtuiging dat een gezonde levensstijl een van de belangrijke factoren is voor het versterken van de eigen immuniteit tegen ziekten en voor het op peil houden van ons psychisch welbevinden.

GEZONDHEID WERKT

Het is u wellicht ook opgevallen dat we dezer dagen overstelpt worden met massaal veel informatie over gezondheid. Met in het bijzonder, een nooit geziene aandacht voor het aspect beweging. Zoveel initiatieven, tal van individuele en groepschallenges belanden in onze mailbox en op onze sociale netwerkplatforms.
Vanuit mijn persoonlijke missie kan ik dit natuurlijk alleen maar toejuichen. Maar minstens even belangrijk vind ik het verstrekken van de juiste adviezen.
De Overheid helpt ons daarbij goed. Op het platform www.blijfbewegen.be, een initiatief van Sport Vlaanderen, vind je alles hieromtrent. Zeker eens een kijkje gaan nemen.

MENSEN KOMEN UIT HUN KOT
Deze ochtend tijdens mijn loopje zag ik in het park, achter mijn hoek, alweer veel volk. Door het verbod op groepsevenementen en bezoek aan cafés om ons in te verschansen en omwille van de aanzienlijke afname van onze sociale contacten, vinden mensen blijkbaar makkelijker de weg naar buiten. 
Dit fenomeen zette me aan het denken en ik kwam tot de volgende vaststelling:
Is dit moment geen uitgelezen kans  als startpunt voor het aankweken van nieuwe gezonde gewoontes? 
Met meer en beter bewegen, aandacht voor gezond eten (is meer dan gewichtsverlies) en focus op het niet te onderschatten aspect rond ons mentale welzijn

Een belangrijke parameter voor onze fysieke en mentale gezondheid is dus beweging.
Experts raden aan om minstens 150 minuten per week fysiek actief te zijn (dit kan gerust aan een lage intensiteit, met licht verhoogde hartslag).
Al wordt dat misschien een fixe uitdaging als de COVID-maatregelen almaar zouden verscherpen. Deze week nog werd het verbod geopperd om meer dan 40 km ver te fietsen, zelfs individueel zou het niet meer kunnen!
Dat idee werd gelukkig  snel terzijde geschoven en stevig ontkracht door onze premier Wilmes, toen zij aan het woord kwam tijdens de persconferentie van vrijdag 27 maart .
Zij benadrukte: "het is de bedoeling om , als we buiten gaan, te blijven bewegen, niet om blijven stil te zitten".

FEEL GOOD
Bewegen is gezond. Het zorgt voor het vrijgeven van verschillende neurotransmitters ter hoogte van je hersenen: dit zijn signaalstoffen die boodschappen overdragen van de ene zenuwcel naar de andere.
Sommige van die stoffen beïnvloeden ons humeur en kunnen soelaas brengen bij angst en stresssymptomen.
Endorfine is de meest gekende feel-good neurotransmitter. De aanmaak ervan verhoogt wanneer we bewegen. Naast endorfine verhogen ook de levels dopamine, serotonine en norepinefrine bij beweging. Dit zijn belangrijke regelaars van je gemoed. 

BOOST JE IMMUNITEIT
Tijdens aerobe activiteiten (wandelen, lopen, zwemmen, fietsen,…) verhoogt het aantal en de activiteit van onze lymfocyten in onze perifere bloedsomloop. Lymfocyten zijn onze actieve afweercellen, ze beschermen ons tegen bacteriën, vreemde cellen, kankercellen én jawel ook virussen. (zoals COVID-19).
Tot enkele uren na een sportsessie zien we een daling van deze verdedigingscellen. Een bewijs dat het immuunsysteem éxtra actief is in bescherming en regulatie van onze lichaamsfuncties.
Naar mijn idee, geen betere reden om vandaag nog te starten met het inplannen van je beweegroutine. Het hoeft zeker niet ingewikkeld te zijn. Je kan perfect aan je deur starten met een wandeling aan stevig tempo.  

IK WEET HET WEL, MAAR…
Bij de start van een nieuwe gewoonte hebben mensen vaak veel argumenten in petto waarom ze er niet mee zouden starten.
"Ik heb geen tijd, ik vind het niet leuk, ik vind de motivatie niet, ik moet voor mijn kinderen zorgen, …"
Deze argumenten zijn meestal wat we noemen ‘beperkende overtuigingen’ in plaats van echte waarheden. Wat je kan doen in dit geval is om jouw tegenargumenten positief te herformuleren naar ‘wat kan ik wél doen om het … te maken
 
Bijvoorbeeld
"Wat kan ik doen om actief bewegen aangenamer te maken?"
Beweeg samen met een gezinslid, meen bewust alle indrukken op die je van buitenuit ontvangt, geniet van de zon, adem bewust, ga op berenjacht of luister desnoods naar je favoriete radioprogramma of podcast terwijl je beweegt.
Een doel voorop stellen, kan ook helpen.  Want misschien heb je nét dat duwtje in de rug nodig.
 

ONZE VRAAG VOOR JOU
"Wat heb jij nodig om in deze periode elke dag jouw portie beweging te verorberen?"
Stel je doel, benoem de obstakels en buig ze positief om, stippel de weg ernaartoe uit en zoek hulpbronnen bij mensen of middelen.

Identificeer dit alles & make it work. Want beweging werkt!*

GOOD LUCK!

Bronnen
mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/in-depth/depression-and-exercise/art-20046495
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5911985/#S2-3

We verwijzen ook graag door naar het platform www.iedereenok.be, een initiatief van Prof.Dr. Elke Vanhoof, die zich terecht zorgen maakt over de gevolgen van de toenemende stress- en angstproblematiek, nu de strikte maatregelen van de lockdown verlengd worden.

Deel dit artikel:
Geschreven door Chantal Dierckx

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.


Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.
Geschreven door Chantal Dierckx

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.