MAAK DAGELIJKS KOKEN GEZOND EN FIJN!

08/04
Deel dit artikel:

KOKEN : HOE HOUDEN WE HET VERS ÉN LEUK ?

Op professioneel vlak is de werkdruk voor heel wat gezinnen substantieel afgenomen. Toch komt er voor velen onder ons een nieuwe, eerder onzichtbare workload aan de oppervlakte waarbij onze veerkracht op de proef wordt gesteld.

Gezinnen met kinderen die vaker dan normaal thuis zijn, moeten willens nillens in een nieuwe, onbekende structuur door draaien. En dat is blijkbaar niet voor iedereen altijd even evident.
Er wordt veel meer rommel in huis gemaakt en we moeten onze stek, meer dan het ons lief is, steeds weer opruimen en poetsen.
Zowel bij het ontbijt als bij de lunch en het avondeten verwachten huisgenoten een mooi gevulde en liefst gezellige tafel. Graag ook met voldoende afwisseling op het menu! Met andere woorden, koken vraagt voor een aantal onder ons heel wat tijd en energie. Bovendien willen we allemaal graag wat meer focussen op ‘vers en gezond koken’, ten goede van het behoud van onze immuniteit en het in de hand houden van de weegschaal.
Hoog tijd dus voor enkele handige tips & tricks om dat dagelijkse kookwerk efficiënter aan te pakken én toch leuk te maken.

  1. WEEKMENU EN WINKELLIJSTJE
    Wanneer je gaat winkelen met een lijstje, winkel je gewoon efficiënter. Dat is mooi mee genomen tijdswinst. Met een winkellijstje op zak ontsnap je bovendien iets makkelijker aan de verleiding tot het kopen van ongezonde producten. Want je wil gefocust blijven op het doel, namelijk gezonde maaltijden op tafel toveren.
    Op deze manier winkelen bespaart ook in jouw portemonnee want je zal minder geneigd zijn tot impuls aankopen.
     
  2. MEALPREP
    Een populaire term. Het betekent dat we meer koken op een dag, opdat je de dagen erop minder werk zou hebben.
    Een voorbeeld:
    Op het menu: lekkere gewokte groentjes en noodles. Extra gewokte groenten kan je ’s anderdaags bij de lunch of avondmaal gebruiken in een frittata of een lekkere salade. Door systematisch granen (bv quinoa),groenten (bv broccoli) of eiwitbronnen (bv tempeh) wat te overschatten, leer je als vanzelf om creatief te zijn met restjes en moet je minder energie steken in maaltijden daags nadien.
     
  3. FAMILY FAVOURITES
    Kies enkele, makkelijk te prepareren gerechten uit die door alle gezinsleden gesmaakt worden. Die gerechten kunnen wekelijks op het menu gezet worden. Zo vermijd je op een gegeven moment inspiratieloos te worden.
     
  4. MET GROENTEN KAN JE TOVEREN
    Mijn favoriet is een goede ovenschotel met geroosterde groentjes en aardappelen, gecombineerd met een lekkere salade met een diversiteit aan nootjessoorten.
    Met de groenten & kruiden kan je heel erg variëren. Het hoeft dus niet altijd hetzelfde te zijn (of te smaken). Maar het basisidee verandert niet en dat is al een hele verlichting.
    Enkele ideetjes:
    - Geroosterde kerstomaten, rozemarijn, krieltjes & champignons
    - Paprika, knolselder & wortel met raz el hanout 
    - Geroosterde wortelen met sesam & zaätar
     
  5. GROEPSACTIVITEIT
    Koken kan best een hele fijne en sociale aangelegenheid zijn. Betrek zeker je kinderen en partner bij het opstellen van het menu, het snijden van de groenten, het plukken van de kruiden, het wassen van de sla of… desnoods als timekeeper/keukenwekkertje.  Op die manier kan je niet alleen rekenen op een souschef, maar heb je in een klap ook een gezellig  familieonderonsje.
     
  6. OP ZOEK NAAR NIEUWE RECEPTEN
    Het internet stroomt over van blogs met leuke en lekkere receptjes. Je boekenkast puilt misschien ook uit.
    Leg jezelf op om eenmaal per week iets nieuws uit te proberen. Leg een kookboek klaar of doe even wat opzoekwerk alvorens je aan het winkellijstje begint. Zo houd je het koken interessant, verleg je je eigen grenzen en ontdek je ongetwijfeld nieuwe smaken.
     
  7. DELEGEREN (min. 1 à 2 maal per week)
    Het besef dat het elke dag opnieuw aan jou is om deze huistaak te trekken, is best pittig. Zeker als je er een punt van maakt om elke dag vers te koken. Neem daarom voor jezelf minstens een of twee sabbatdagen per week. Motiveer of daag jouw partner of kinderen uit om ook een keertje te koken. Of…. steun een lokale zelfstandige bij jou in de buurt en wees niet beschroomd om een keertje “af te halen”. De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan.

Misschien zorgen deze zeven tips ervoor dat jouw dagelijkse verplichting stilaan een fijn ritueel wordt.
Door hiermee bewust aan de slag te gaan, geef je jezelf alvast een mooi cadeau, ook op lange termijn. Want de tijd die je nu investeert in het aankweken van nieuwe gewoontes, zullen jou en je huisgenoten meerwaarde opleveren wanneer het gewone leven zich herpakt. Wie weet heb je tegen die tijd een mooie, nieuwe flow ontwikkeld die bij jou en je gezinsorganisatie past.
Laten we de moeilijkheden omarmen en hier positief doorgroeien!

Springbok Chantal
www.foodbygront.com

Deel dit artikel:
Geschreven door Chantal Dierckx

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.


Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.
Geschreven door Chantal Dierckx

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Gezondheidstips en inspiratie, rechtstreeks in je mailbox.